Opis szczegółowy

Kantata żniwna
na chór mieszany a cappella
Wiechowicz Stanisław
Opis
Krótki (ca 8') utwór na chór mieszany a cappella, skomponowany w r. 1948 i odznaczony I nagrodą na Polskim Konkursie Olimpijskim. Kompozytor posłużył się fragmentami tradycyjnych tekstów ludowych zwracając uwagę przede wszystkim na ich właściwości brzmieniowe i akcentowe. Stanisław Wiechowicz uznany został za najwybitniejszego mistrza w dziedzinie współczesnej polskiej muzyki chóralnej. Tę reputację przyniosła mu głównie Kantata żniwna, gdzie indywidualny styl twórcy, dowcipna stylizacja folkloru i wirtuozeria w posługiwaniu się głosami ludzkimi w rezultacie złożyły się na prawdziwe arcydzieło.
(tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1963)
Współtwórcy
Chór Filharmonii Krakowskiej | wykonawca | |
Bok Józef | wykonawca | |
Raczkowski Władysław | adresat dedykacji | |
Rutkowski Bronisław | adresat dedykacji | |
Wiechowicz Stanisław | kompozytor |
Źródła
Wydarzenie | Warszawska Jesień |
Data wydarzenia | 1963-09-28 |
Miejsce wydarzenia | Warszawa |
Sala/obiekt | Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa |
Tytuł nośnika | Nagrania archiwalne ze zbiorów Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC / Związku Kompozytorów Polskich |
Typ nośnika | taśma |
Sygnatura | T/1316 (CDK/0045-08) |
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.