Opis szczegółowy

Muzyka epifaniczna
na orkiestrę
Baird Tadeusz
Opis
Krótki utwór symfoniczny, napisany w l. 1962-63. Tytuł utworu jest rezultatem próby przetransponowania na muzykę „metody” konstrukcyjnej, która jest w literaturze „wynalazkiem” Jamesa Joyce'a i którą stosuje on konsekwentnie, poczynając od młodzieńczych Epifanii aż po Finnegans Wake.
Tak więc Muzyka epifaniczna to szereg (połączonych w nieprzerwaną całość) krótkich, impresyjnych szkiców o improwizacyjnym charakterze, to seria migawkowych, omalże mimowolnych manifestacji emocjonalnych. Nie istnieje w tym utworze żaden z góry założony schemat formalny i jedynym wyznacznikiem formy są szybko przemijające "przypływy i odpływy" wzruszenia. Muzyka epifaniczna jest więc i pod względem formalnym liryczna w duchu tego, co o formie lirycznej mówi James Joyce. Oto jego słowa: „...forma liryczna, w której artysta przedstawia obraz w bezpośrednim stosunku do siebie... jest najprostszym wcieleniem chwilowego wzruszenia, które człowiek bardziej odczuwa niż siebie samego, podmiot tego wzruszenia...”
Tadeusz Baird (tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1963)
Instrumentacja
Liczba | |
Czelesta | 1 |
Fagot | 1 |
Flet | 1 |
Flet piccolo | 1 |
Fortepian | 1 |
Harfa | 1 |
Instrumenty smyczkowe | 5 |
Klarnet | 1 |
Klarnet basowy | 1 |
Klawesyn | 1 |
Obój | 1 |
Perkusja | 3 |
Puzon (tbn) | 1 |
Róg | 1 |
Trąbka | 1 |
Wiolonczela | 1 |
Współtwórcy
Baird Tadeusz | kompozytor | |
Krzemieński Witold | wykonawca | |
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej | wykonawca |
Źródła
Wydarzenie | Warszawska Jesień |
Data wydarzenia | 1963-9-29 |
Miejsce wydarzenia | Warszawa |
Sala/obiekt | Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa |
Tytuł nośnika | Nagrania archiwalne ze zbiorów Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC / Związku Kompozytorów Polskich |
Typ nośnika | taśma |
Sygnatura | T/1332 (CDK/0039-08) |
Komentarz | utwór wydany na płycie LP: Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 1963, nr 5 - Polskie Nagrania (W-877/878, Nr arch. 213) |
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.