Opis szczegółowy

Corale, interludio e aria
na flet, klawesyn i zespół smyczkowy
Knapik Eugeniusz
1. Corale
2. Interludio
3. Aria
Opis
Utwór Corale, interludio e aria skomponowany przez Eugeniusza Knapika w 1978 roku, wykonany na "Warszawskiej Jesieni" w roku 2002 zabrzmiał nostalgicznie. To chyba jedna z najpiękniejszych kompozycji "Pokolenia '51", jak określa się debiutujących pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku w Stalowej Woli kompozytorów. Utwór otrzymał I nagrodę na Konkursie Festiwalu MMMM. Sam kompozytor wspominał tamte czasy w książce programowej "Warszawskiej Jesieni" z 2002 roku również z nostalgią:
"Corale, interludio e aria pisałem w 1978 roku, a więc w rok po moim debiucie na festiwalu "Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej Woli. Ogłoszony wówczas konkurs kompozytorski miał na celu uchwycenie w twórczości naszego pokolenia tego, co wyrażałoby idee i poglądy artystyczne na wolność, niezależność i oryginalność w sztuce. Były to lata niespełnionych nadziei modernizmu i powstawania jego postmodernistycznej hybrydy. Mało kto pamiętał jeszcze o słynnym Boulezowskim haśle, by «z harmonii, melodii i rytmu nie robić już muzyki». Dziś wiemy, że był to czas przewartościowania i próba poszukiwania alternatywy dla obowiązującej wówczas rzeczywistości muzycznej. Powstałe w tych warunkach Corale, interludio e aria jest odbiciem ducha festiwali stalowowolskich. Dwie główne części utworu to studium harmonii (Corale) i melodii (Aria). Corale skonstruowane jest w całości z elementarnych jednostek harmonicznych - dwudźwięków. Gra napięć wynikająca z sekwencji dwudźwiękowych współbrzmień (od unisonu do tercji wielkiej) to zasadniczy budulec tej części. Następująca po krótkim interludium Aria jest w całości niekończącą się melodią, wspartą na jednostajnie pulsującej materii dźwiękowej; pochwałą melodii i sił tkwiących w horyzontalnym następstwie dźwięków. Utwór wykonany został po raz pierwszy w 1979 roku w Stalowej Woli przez studentów krakowskiej Akademii Muzycznej pod dyrekcją Stanisława Welanyka."
Corale, interludio e aria dedykowane jest Krzysztofowi Drobie, krakowskiemu muzykologowi, organizatorowi Festiwalu w Stalowej Woli, odkrywcy młodych wówczas kompozytorów, którzy należą dzisiaj do czołówki współczesnych twórców polskich.
Źródła
Wydarzenie | Warszawska Jesień |
Data wydarzenia | 2002-9-23 |
Miejsce wydarzenia | Warszawa |
Sala/obiekt | Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego |
Wydawca | POLMIC |
Tytuł nośnika | Polish Collection of the Warsaw Autumn 1956-2005, vol. 4: Generation 1951+ |
Rok_wydania | 2005 |
Nr wyd. | polmic 004 |
Typ nośnika | CD |
Sygnatura | CD/2096 |
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.