Opis szczegółowy

Aletheia
na orkiestrę smyczkową
Trębacz Ewa
Opis
Aletheia to mój pierwszy utwór napisany już po ukończeniu studiów kompozytorskich na Akademii Muzycznej w Krakowie i tuż przed moim wyjazdem do USA. Był to jednocześnie okres mojej kilkuletniej fascynacji filozofią Martina Heideggera (stąd tytuł).
Rok 2000 jest dla mnie osobiście rokiem przełomowym, wyznaczającym początek mojej samodzielności jako artysty. Samodzielności rozumianej jako niezależność, lecz również jako brak trwałej przynależności do jakiejkolwiek instytucji czy ośrodka, co wówczas niejako przymusowo postawiło mnie w sytuacji outsidera i skłoniło do decyzji o emigracji. Dziś – z perspektywy kilkunastu lat – utwór ten brzmi dla mnie trochę jak muzyka do filmu, który nigdy nie powstał. Same środki kompozytorskie i język dźwiękowy wykazują bardzo radykalne uproszczenie w stosunku do muzyki pisanej przeze mnie jeszcze na studiach w Krakowie. Z drugiej jednak strony ten pozorny krok „wstecz” stał się dla mnie początkiem moich indywidualnych poszukiwań.
Ewa Trębacz
Źródła
Wydarzenie | Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich "Confiteor" |
Data wydarzenia | 2000-06-17 |
Miejsce wydarzenia | Kraków |
Sala/obiekt | Kościół OO Misjonarzy |
Wydawca | POLMIC / Polskie Radio SA |
Tytuł nośnika | Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich - Ewa Trębacz |
Rok_wydania | 2013 |
Nr wyd. | polmic 097 / PRCD 1749 |
Typ nośnika | CD |
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.