Opis szczegółowy

Cadenza
na kwartet smyczkowy
Zawadzka-Gołosz Anna
Opis
Jest to utwór powstały na zasadzie „muzyki w muzyce”, analogicznie do idei „obrazu w obrazie” (np. wnętrze salonu z obrazem na ścianie). Stanowi bowiem fazę innego utworu (Concerto na gitarę, smyczki, oraz klawesyn z fortepianem) tak skomponowaną, by mogła istnieć niezależnie, więc by dało się ją „wyjąć” z pierwotnego „organizmu muzycznego” na zewnątrz, przearanżować lub nie i wykonać jako niezależny utwór. Planowany był cykl takich utworów komponowanych na zasadzie „obrazów dźwiękowych w obrazie”, gdzie kontekst macro nadawać miałby inne znaczenie wymiarowi micro, dając również okazję do konfrontacji w ramach idei czasu. By ostatecznie metoda takiej kompozycji nie miała cech „przeklejania”, autocytowania, potrzebne jest komponowanie formy dualistycznej i dialektycznej - jednocześnie zamkniętej samej w sobie i otwartej, zdolnej do wpisania się w continuo innej, większej.
Cadenza ma tu charakter wirtuozowski, kadencyjny.
Utwór został dedykowany – jako jeden z dwóch na kwartet smyczkowy – Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu.
Anna Zawadzka-Gołosz
Współtwórcy
Kwartet Camerata | wykonawca | |
Tomaszewski Mieczysław | adresat dedykacji | |
Zawadzka-Gołosz Anna | kompozytor |
Źródła
Wydarzenie | Portrety Kompozytorów |
Data wydarzenia | 2001-12-12 |
Miejsce wydarzenia | Warszawa |
Sala/obiekt | Sala PWM |
Wydawca | POLMIC / Polskie Radio SA |
Tytuł nośnika | Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich - Anna Zawadzka-Gołosz |
Rok_wydania | 2013 |
Nr wyd. | polmic 093 / PRCD 1745 |
Typ nośnika | CD |
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.