Opis szczegółowy

Concerto na ośmiostrunową gitarę i smyczki z fortepianem
Zawadzka-Gołosz Anna
Opis
Concerto na ośmiostrunową gitarę i smyczki z fortepianem powstało z inspiracji Krzysztofa Sadłowskiego, grającego na zaprojektowanej przez siebie ośmiostrunowej gitarze. Jemu też zostało dedykowane i przez niego kilkakrotnie wykonane.
Partia solowa gitary nie ma wirtuozowskiego charakteru – jest raczej ascetyczna i podporządkowana nadrzędnej idei formy. Skierowana jest na niuanse brzmieniowe i „grę czasem”. Bardziej od wirtuozowskiej formuły koncertu interesowało mnie zespolenie barw gitary i orkiestry (przy zachowaniu tożsamości instrumentu solowego) w przebiegu jednoczęściowej, monolitycznej formy, której kolejne fazy zmierzają jakby do utopijnego „unieruchamiania czasu”. Radykalne przewężenia faktury, w miarę rozwoju formy, do sola gitary ze skrzypcami czy gitary z fortepianem, prowadzą do zamierzonych symulacji kadencji (przed kadencją właściwą) i zawieszania narracji. W ten sposób konwencja „czasu formy” koncertu zostaje złamana. Fortepian umieszczony w orkiestrze pełni funkcję barwowo-rezonansową.
Anna Zawadzka-Gołosz (książka programowa „Warszawskiej Jesieni” 2004)
Współtwórcy
AUKSO orkiestra kameralna miasta Tychy | wykonawca | |
Moś Marek | wykonawca | |
Zawadzka-Gołosz Anna | kompozytor | |
Sadłowski Krzysztof | adresat dedykacji | |
Sadłowski Krzysztof | wykonawca |
Źródła
Wydarzenie | Warszawska Jesień |
Data wydarzenia | 2004-09-24 |
Miejsce wydarzenia | Warszawa |
Sala/obiekt | Kościół Ewangelicko-Augsburski św. Trójcy |
Wydawca | POLMIC / Polskie Radio SA |
Tytuł nośnika | Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich - Anna Zawadzka-Gołosz |
Rok_wydania | 2013 |
Nr wyd. | polmic 093 / PRCD 1745 |
Typ nośnika | CD |
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.