Opis szczegółowy

Wiegenlied
na alt i fortepian
Berger Roman
Informacje ogólne
Kategoria | nagranie |
Rok_powstania | 1991 |
Z cyklu/fragment | scena z opery "Elly Maldaque" |
Czas trwania | 18'25" |
Język | de |
Opis
Wiegenlied to „paradoksalna kołysanka” dla nieżyjącej matki Elisabeth Maldaque, bohaterki opery kameralnej (której via facti nie dokończyłem). E. Maldaque to postać historyczna – jedna z pierwszych ofiar nazizmu, młoda nauczycielka, więziona w szpitalu psychiatrycznym z powodu swej antyhitlerowskiej postawy, zginęła po kilku dniach. Utwór ten dedykowany jest Mieczysławowi Tomaszewskiemu.
Summa summarum: w świecie, który nie stał się ziemią obiecaną, krystalizowała się wizja muzyki, której celem nie byłoby modelowanie „holomovementu” (Lévi-Strauss: dzieło sztuki jest modelem rzeczywistości), ale projekcja Dróg przez jego tajemnicze czasoprzestrzenie. Projekcja dróg człowieka, który jako homo viator, a więc i jako homo patiens (V. Frankl) uświadamia sobie do pewnego stopnia swoje miejsce w Kosmosie (niekiedy z nadzieją, iż jest on Dziełem Stworzenia).
Roman Berger (fragment tekstu w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 2002)
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.