Opis szczegółowy

Muzyka na 3 akordeony, harmonijkę ustną i perkusję
Dobrowolski Andrzej
Opis
Muzyka na 3 akordeony, harmonijkę ustną i perkusję została skomponowana w marcu 1977 specjalnie dla Warszawskiego Tria Akordeonowego i wirtuoza gry na harmonijce ustnej Zygmunta Zgrai. Podobnie jak w wielu poprzednich moich kompozycjach, jednym z elementów formotwórczych tego utworu jest przestrzenne kształtowanie dźwięku.
Działania przestrzenne rozgrywają się pomiędzy trzema grupami instrumentalnymi (3 akordeony i 3 jednakowo obsadzone grupy perkusji, złożone jedynie z idiofonów metalowych), których usytuowanie odwzorowują wierzchołki trójkąta równoramiennego. Partia harmonijki ustnej (grający na tym instrumencie muzyk usytuowany jest pośrodku) wykonywana jest na harmonijkach trzech rodzajów: Chromonica II, Chromonica III i Harmonetta.
Prawykonanie utworu odbyło się 13 października 1978 roku na festiwalu „Musikprotokoll” w Grazu; pierwsze wykonanie w Polsce – 3 kwietnia 1979 roku na festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna”.
Andrzej Dobrowolski (tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1979)
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.