Opis szczegółowy

Góry
na orkiestrę symfoniczną
Lasoń Aleksander
Opis
Góry na orkiestrę skomponowałem w latach 1979-1980, częściowo na podstawie wcześniejszych szkiców. Pisząc ten utwór nie starałem się formułować wstępnie żadnych ścisłych reguł formalnych. Można powiedzieć, że istnienie w utworze pewnych prawidłowości, przede wszystkim w zakresie materiału dźwiękowego i ogólnej architektoniki, jest wynikiem intuicyjnego nawiązania do powszechnych kanonów budowy utworu muzycznego. To, że w istocie utwór jest tonalny, również nie było wynikiem świadomej decyzji. Jest to po prostu zbieżne z moimi upodobaniami i praktyką realizowaną w poprzednich utworach.
Z powyższego nie powinno wynikać, że kompozycja ta jest rezultatem improwizacji czy podświadomego działania. Wybrany intuicyjnie materiał został poddany niekiedy dość ścisłej obróbce i sądzę, że stopień kontroli świadomości nad intuicją był z konieczności dość wysoki.
Aleksander Lasoń (tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1983)
O zbiorach
Archiwum Cyfrowe POLMIC uruchomione zostało w listopadzie 2014 roku. Jednym z impulsów, który zadecydował o jego powstaniu, był europejski projekt MINSTREL: Music Network Supporting Trans-national exchange and dissemination of music Resources at European Level, realizowany w latach 2012-2015. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jako jedna z 12 instytucji muzycznych był partnerem w projekcie, którego efektem jest także międzynarodowa, internetowa platforma prezentująca archiwalne materiały muzyczne organizacji biorących w nim udział.
W Archiwum Cyfrowym POLMIC udostępniane są w postaci zdygitalizowanejwybrane fotografie, partytury i nagrania ze zbiorów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. Ich liczba będzie się zwiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.
FOTOGRAFIE
1. Początkowe lata działalności Związku Kompozytorów Polskich (zjazdy, spotkania, władze)
2. Fotografie portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym (zwłaszcza w okresie powojennym)
3. Dokumentacja fotograficzna Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1956-90)
PARTYTURY
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim zeskanowane obrazy kserokopii rękopisów utworów autorstwa członków Związku Kompozytorów Polskich(zwłaszcza kompozycji, które nigdy nie zostały wydane w profesjonalnych wydawnictwach).
NAGRANIA DŹWIĘKOWE
W zbiorach Archiwum Cyfrowego POLMIC udostępnione są przede wszystkim nagrania dokonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – od początku istnienia festiwalu (zwłaszcza analogowe rejestracje z lat 1956-90), a także nagrania z innych koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Większość z prezentowanych (w całości) nagrań nigdy nie została wydana komercyjnie lub ukazała się we własnych edycjach Związku Kompozytorów Polskich, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie.